The Fiji Islands

3 juni 2015 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Zaterdagavond 23 mei vertrok ik uit de Verenigde Staten en vloog ik naar de Fiji Islands. Deze vlucht duurde elf uur, maar toch kwam ik pas maandagochtend aan. Op deze maandagmorgen landde ik in Nadi en kreeg ik een warm welkom van de lokale mensen die voor je stonden te zingen en te dansen.  

Voordat ik deze wereldreis plande kon ik weinig vertellen over dit land, maar nu weet ik dat het een van de mooiste landen is die ik heb bezocht. Het landschap is precies zoals ik het me voorstelde: witte stranden, helderblauw water, prachtig koraal en de meest bijzondere vissen. En dat is niet het enige: de mensen zijn zo vriendelijk, er hangt een hele relaxte sfeer en iedereen doet alles op z’n tijd (Fiji time).

Fiji bestaat uit 332 eilanden, waarvan sommige onbewoond zijn. Sommige eilanden zijn ook zo klein dat je met een paar minuten het hele eiland al verkend hebt. Nadat ik twee dagen, liggend op het strand en drinkend uit een kokosnoot, had doorgebracht in Nadi, werd het tijd een ander eiland te bezoeken. Er was zoveel keus en het liefst had ik alle eilanden bezocht, maar omdat ik maar een week in Fiji was, werd mij geadviseerd één eiland te kiezen en hier volop te genieten voor vier dagen.

Woensdagochtend vertrok ik met de boot naar Mana Island. Dit eiland is een uur verwijderd van Nadi en deze boottocht was prachtig. We passeerden wat andere eilanden en ik genoot van het uitzicht en de zon op mijn gezicht. Aangekomen op dit eiland was ik gelijk verliefd. Ik kon hier wel voor eewig blijven; niets moet, alles kan.

In de middag ging ik snorkellen en verbaasde ik mij van hoe mooi de onderwaterwereld eigenlijk is. Zo kleurrijk en divers! In de avonden werd er cava gedronken. Dit is hèt drankje van Fiji. Het ziet er niet heel smakelijk uit, want het lijkt op modderwater. Het is gemaakt van de wortelen van een speciale plant. Deze plant moet eerst minstens vijf jaar groeien, voordat de wortelen gebruikt kunnen worden. Van deze wortelen wordt vervolgens een poeder gemaakt en dit wordt gemend met water. Je gaat in een kring zitten en iedereen drinkt omstebeurt een kommetje van dit bittere drankje. Je klapt in je handen en roept ‘bula!’. Dit betekent zowel ‘proost’ als ‘hallo’ en vervolgens vertel je elkaar verhalen. Het drankje maakt je heel relaxt, dus eigenlijk is het een soort drugs.

De volgende dag besloot ik te gaan kajakken. Ik dacht dat een rondje om het hele eiland makkelijk te doen was, maar dit viel me toch zwaarder dan gedacht. Toch heb ik zo het eiland gezien en op sommige stranden was niemand te bekennen. Daar stopte ik dan voor een kleine pauze en genoot ik van de rust en het prachtige uitzicht.

De derde dag op dit eiland ging ik opnieuw snorkellen, maar dit keer samen met twee jongens die ik hier had leren kennen. Dit keer ging ook mijn gopro mee, zodat ik alles goed kon vastleggen. Helaas zijn de foto’s niet zo mooi als de werkelijkheid, maar het geeft wel een idee (zie foto’s).

Voor het allerbeste uitzicht moet je naar de top van de berg hiken. Deze hike stelt niet zoveel voor, maar eenmaal bij de top aangekomen, kijk je over het gehele eiland en zie je zelfs de andere eilanden in de verte. Hier bleven we met een groepje zitten om naar de zonsondergang te kijken.

Die avond speelden we kaartspelletjes op het strand en genoten we van de lokale biertjes. Omdat het hostel best klein was, kent iedereen elkaar en doet iedereen van alles samen. Dat is wat ik het leukst vond aan Mana eiland!

Na vier geweldigde dagen op dit eiland moest ik helaas weer met de boot terug naar Nadi. Hier zou ik dan nog een nachtje verblijven en de volgende ochtend vroeg naar Nieuw-Zeeland vliegen voor een nieuw avontuur. Ik wil zeker nog een keer terug naar Fiji om de andere eilanden te bezoeken. Een week in dit paradijs is veel te kort!

Op het moment bevind ik mij in Auckland. Ik zal twee weken op dit Noordereiland blijven en vervolgens naar Christchurch vliegen voor twee weken op het Zuidereiland. Ondanks dat ik even aan de temperatuur moest wennen is ook dit land weer prachtig!

Zoals velen van jullie misschien al weten zal dit land mijn laatste bestemming zijn voordat ik naar huis kom. In plaats van de maand juli door te brengen in Australië, zal ik 2 juli naar Nederland vliegen en lekker een paar weken thuis doorbrengen, voordat ik samen met Etienne mijn reis afsluit in Azië. De reden hiervoor is, is dat Australië financieel waarschijnlijk niet mogelijk is alleen. Geloof me, alleen reizen kost je zoveel meer geld dan wanneer je met vrienden reist. Australië zal ik daarom een jaar opschuiven en hier samen met Etienne, na ons afstuderen, een roadtrip maken.

Eén ding kan ik je wel vertellen en dat is dat dit jaar voorbij is gevlogen! Zes maanden Zuid-Afrika, twee en halve maand Zuid-Amerika, vijf weken in de USA, Fiji en Nieuw-Zeeland. Zoveel gezien, zoveel mensen ontmoet en vooral prachtige ervaringen opgedaan!

Ik ga nog even genieten, tot over vier weken!! 

Foto’s

3 Reacties

  1. Lineke:
    3 juni 2015
    in Barneveld vind je vast wel een goedkope hostel......Fijn dat je thuiskomt.
    inderdaad veel gezien en andere culturen kunnen opsnuiven en dat allemaal op je eentje!

    ook wel wat spannende momenten meegemaakt die ik gelukkig pas achteraf ter ore ben ggekomen. ben heel trots op je!
  2. Alex Malone:
    17 juni 2015
    Je schrijft heel leuk! Ik ben bezig met een nieuw reisplatform voor reizigers die goed kunnen schrijven en hun verhalen kunnen delen. Ik wil je hier graag meer over vertellen (als je terug bent?) ik denk dat we elkaar kunnen helpen! Ik hoor graag van je als je interesse hebt en meer wilt weten :) Heel veel plezier nog! Groetjes, Alex
  3. Ome Graddus:
    26 juni 2015
    Mooi verhaal weer en inderdaad, zoals reeds vermeld, je schrijft heel leuk. Misschien toch de journalistiek in....? Geniet nog even deze laatste dagen en alvast een goede thuisreis gewenst. Na onze "wereldreis" met de "MS Rotterdam" naar Noorwegen, hopen we je gauw te bezoeken....