CAPE TOWN

12 november 2014 - Pretoria, Zuid-Afrika

Vorige week rond deze tijd was ik druk bezig met inpakken voor mijn trip naar Kaapstad. Nu zit ik alweer in het vliegtuig terug naar Johannesburg. Het lijkt wel of de Afrikaanse klok hier sneller tikt; alweer meer dan drie maanden in dit bijzondere land Zuid-Afrika.

Dinsdagavond half acht landde ik op Cape Town International Airport om Etienne te bezoeken. Hij is woonachtig in Stellenbosch dus ik had de kans een kijkje te nemen in deze studentenstad van Zuid-Afrika. Stellenbosch staat bekend om zijn wijnboerijen en de eerste twee dagen die we in deze omgeving doorbrachten, was ik dus vooral te zien met een glas wijn in mijn hand. Die wijnproeverijen bevielen ons wel. Er hangt een heerlijk sfeertje en elke wijnboerderij heeft een prachtig uitzicht op de bergen en wijnvelden.

Western Cape kent prachtige stranden en een van deze stranden is Camps Bay. Wanneer je over dit strand loopt weet je niet zou goed waar je moet kijken. Alles om je heen is mooi. De golven zie je op de rotsen slaan en de zonsondergang is amazing, maar wanneer je je omdraait zie de Table Mountain en Lions Head van dichtbij en door een ondergaande zon is dit een prachtig plaatje wat moeilijk te beschrijven is.

Vrijdag stond Robben Island op de planning, maar omdat ik nog geen genoeg kon krijgen van het strand hebben we enige vertraging opgelopen en mistte we de boot. Deze vrije middag hebben we gebruikt om naar Kaap de Goede Hoop te rijden. Je kan wel zien dat dit een stukje geschiedenis is, want bussen vol toeristen stonden in de rij voor een foto op deze historische plek.

Na een korte wandeling door deze omgeving kwamen wij op een verlaten strandje aan. Gelegen tussen twee bergen en niemand te bekennen. Ik denk dat dit het mooiste strand is wat ik ooit gezien heb. Het was verlaten, het zand was wit en het water zag er erg aanlokkelijk uit. Ik had graag een duik willen nemen, maar tussen deze bergen was het water zo sterk dat dit helaas geen optie was.

’s Avonds via een prachtige route langs de kust, Chapmans Peak Drive genaamd, naar Hout Bay gereden voor een leuke markt met allemaal kraampjes vol lekker eten en live muziek.

Het weekend hebben we doorgebracht aan de West Coast. Geslapen in een prachtig resort in Langebaan, een plaatsje wat bekend staat om de vele watersport. Ze noemden het resort een klein stukje Griekenland in Afrika. De naam klonk mij niet heel gek in de oren, want door de witte huisjes en stijl had het zeker veel van Griekenland weg.

De volgende dag reden we van Langebaan door naar Paternoster. Dit kleine vissersdorpje heeft mooie stranden en het water was heerlijk warm in vergelijking met het zeewater in Kaapstad. Cocktails van behoorlijke grote waren achterovergeslagen en geëindigd in een plaatselijke pub voor wat meer alcoholische versnaperingen.

Natuurlijk komt aan alles een einde en volgens de planning zou dit op maandag zijn. Na een bezoek aan Robben Island, wat trouwens erg indrukwekkend en interessant was, zou ik terugvliegen naar Johannesburg. Om nog net iets langer te kunnen genieten van Kaapstad besloten we de vlucht nog een dag uit te stellen tot dinsdagochtend. Een middag en avond extra die we hebben doorgebracht in Waterfront. Een buurt in de haven van Kaapstad met straatmuzikanten, winkels en gezellige terrassen. Na vele mojito’s, lekker eten en bruin bakken teruggereden naar Stellenbosch. Gelukkig mag ik Kaapstad in december weer bezoeken, want ik ben deze week verliefd geworden op de bergen, het strand, het eten, de zonsondergang en natuurlijk de wijnen waar de omgeving bekend om staat.

Foto’s zie je onder kopje foto’s.

Tot snel! 

Foto’s

1 Reactie

  1. Henrika:
    30 november 2014
    Wat klinkt het weer super goed :) cocktail ziet er btw ook erg nice uit! Nou ik kan je tenminste weer volgen, top!! Enjoy en werkse van de week ;)