Goodbye South Africa, Hello South America

15 februari 2015 - San Luis, Argentinië

Het is ondertussen al twee weken geleden dat ik Zuid-Afrika vaarwel heb gezegd en het vliegtuig heb gepakt naar Buenos Aires. Dit was helaas geen rechtstreekse vlucht. Deze vlucht van Johannesburg naar Buenos Aires had als tussenstops Dubai en Rio de Janeiro en was als bijna een wereldreis op zichzelf. Toch landde ik na meer dan 30 uur in BA. De eerste vier nachten in deze hoofdstad had ik geboekt bij America del Sur, een hostel in de buurt San Telmo. San Telmo is de oudste buurt van Buenos Aires en staat bekend om zijn tango, vele restaurants en de grote markt op zondag. Buenos Aires is een mooie, maar ontzettend drukke stad. Het nachtleven, wat pas echt tot leven komt om 1 uur ’s nachts of later en doorgaat tot laat in de ochtend, is hier duidelijk aanwezig. In dat opzicht was ik wel goed op mijn plek, maar het feit dat ik alleen reis maakt dat ik niet zoveel uitga. Toch heb ik deze dagen de stad kunnen verkennen, heerlijk Argentijns gegeten en leuke mensen ontmoet. Tijdens mijn derde avond in deze stad heb ik Buenos Aires mogen verkennen achterop de motor bij een van de locals die ik hier heb ontmoet. Ik zag de mooie plekjes van de stad die ik zelf nooit gevonden zou hebben.

Mijn volgende bestemming was Rosario, de stad waar Lionel Messi vandaan komt. Dit is de twee na grootste stad van Argentinië, na Buenos Aires en Córdoba. Aangekomen in deze stad nam ik de taxi naar het hostel, die mij door mijn gebrekkige Spaans en zijn gebrekkige Engels naar een totaal ander hostel bracht. Ja, een cursus Spaans van te voren was geen overbodige luxe geweest. Deze taalbarrière resulteert vaak in verkeerde bestellingen in een restaurant of totaal verdwalen, omdat niemand mij in het Engels de weg kan wijzen.
Rosario is gelegen aan de rivier Paraná en is ten opzichte van Buenos Aires rustig en minder toeristisch. Toch is hier ook genoeg te beleven. Zo heb ik het Monumento National a La Bandera bezocht. Het verhaal achter dit monument is dat op 27 februari 1812 generaal Manual Belgrana de nieuwe en huidige vlag van Argentinië voor het eerst aan de oevers van de rivier Paraná hees. In 1957 is dit monument toegewijd aan de vlag. In deze 70 meter hoge toren ligt de crypte van deze generaal. Voor 10 pesos kon ik hier met de lift naar de top, wat een mooi uitzicht gaf over de gehele stad en de rivier.

Rosario is dan misschien kleiner dan BA, maar ook hier is het nachtleven zeker duidelijk aanwezig. Afgelopen weekend werd het hoog tijd dat ik weer eens uitging en samen met een Australiër, een Braziliaan en een aantal Israëliërs heb ik hier het nachtleven verkend. De club was groot en in de open lucht. Met de verschillende stages had dit wel wat van een festival weg.

Rosario heeft een aantal eilandjes aan de andere kant van de rivier. Voor 50 pesos kun je met een bootje mee naar een van deze eilandjes. Hier hing een heerlijk relaxt sfeertje. Leuke barretjes, voetbal en muziek. Ik heb daar leuke mensen ontmoet. Met twee meiden die ik daar had ontmoet ging ik die avond mee eten en heb hun stamkroeg bezocht. Zoals iedereen hier, hadden ook zij een passie voor voetbal en was dat het gespreksonderwerp van de avond. Ondanks dat zij niet zo goed Engels spraken en ik natuurlijk niet echt Spaans, konden we elkaar nog goed verstaanbaar maken en hebben we veel gelachen.

Na bijna een week in Rosario wilde ik graag de bus pakken naar Córdoba. Ik had alleen niet gedacht aan het feit dat het dit weekend carnaval is en de meeste mensen hier vakantie hebben. Elke bus naar Córdoba zat vol. Het was in de avond en omdat ik de nachtbus zou nemen had ik geen plek om te slapen. Ook alle bussen naar Mendoza en La Rioja waren vol. Op een gegeven moment was ik zo wanhopig dat ik vroeg om een willekeurige bus naar een mooie bestemming in Argentinië met bergen. En zo ben ik in San Luis beland. San Luis is een van de oudste steden in Argentinië en was gesticht op 25 augustus 1594 als stoppunt tussen de handelsroute Santiago en Buenos Aires. Mendoza staat bekend om zijn wijnen, maar ook hier neemt de wijnproductie toe. Het stadje is totaal niet toeristisch en klein, maar er zijn inderdaad wel bergen. Het is een prachtige omgeving. Google maar eens ‘Merlo San Luis Argentinie’. Het enige nadeel is dat hoe kleiner het plaatsje, hoe minder mensen Engels spreken. Zelfs in het hostel spreken de mensen geen woord Engels. Gelukkig weet ik mij nog aardig te redden en begin ik al wat woordjes Spaans te spreken.

Foto’s van deze twee weken zijn te vinden onder het kopje foto’s.

Tot snel!

1. Riet van Middendorp:
    15 februari 2015
    Hoi Esther, wat leuk om te lezen wat je allemaal mee maak. Wel doodeng in je eentje. Maar geniet van je reis en doe vooral voorzichtig aan. Lieve groet, Riet
  2. Henrika:
    15 februari 2015
    Jemig esther wat een avontuur! Nu wel heel anders allemaal dan je stage en de bekende mensen om je heen. Ach aan lef geen gebrek, bij een local achter op de motor alles verkennen..

Hoe gaat het nu verder en hoe vind je het alleen op pad? Xx
  3. Bram:
    15 februari 2015
    Leuk hoor. super gave ervaringen. Veel plezier nog en doe voorzichtig he.