MOZAMBIQUE!

15 september 2014

Op het moment ben ik nog heerlijk aan het nagenieten van afgelopen weekend. Ik zit op kantoor en eigenlijk zou ik mij bezig moeten houden met rare formules en vreemde systemen, maar ik heb even de concentratie niet meer en wilde dit moment gebruiken om een reisverslag te schrijven over Mozambique, het land zonder wegen. Mozambique is gelegen aan de oostkust en grenst aan Zuid-Afrika. Om het land binnen te mogen heb je een visum nodig en deze moest last-minute (we zijn niet anders gewend) nog even aangevraagd worden. Donderdagavond begonnen we aan onze roadtrip (tien uur rijden voor een weekendje!!) en vrijdagochtend arriveerden we bij de grens. Het is maar goed dat we daar onze auto geparkeerd habben, want Mozambique heeft geen wegen, alleen maar zand. Daarentegen is de natuur ongeremd mooi met witte stranden en helderblauw water. 

Een local heeft ons die avond meegenomen naar een restaurant. Als je langs dit restaurant loopt zou je er waarschijnlijk nooit naar binnen lopen, want het zag er heel erg oud en verwaarloosd uit. Toch hadden ze hier heel goed eten (seafood!!) en het is een keer wat anders dan al die toeristische hotspots. 

Zaterdag heb ik voor het eerst gedoken. Voordat je daadwerkelijk de zee in mag moet je eerst alles leren in het zwembad. Het was best een beetje spannend, want het is toch tegennatuurlijk dat ademen onder water, maar na een aantal keer oefenen raak je eraan gewend en ben je meer ontspannen. Toen ik op de boot zat voor mijn eerste seadive en ik 15 meter diep moest gaan duiken kreeg ik wel even de kriebels, maar het is de beste ervaring tot nu toe. De meest prachtige vissen, koraal en schilpadden heb ik mogen spotten en voelde mij net de kleine zeemeermin. Binnenkort ga ik voor mijn brevet zodat ik dit in meerdere landen kan gaan doen tijdens mijn reis. 

Zondag was ik al om half zes (!!) uit de veren om met dolfijnen te zwemmen. Ik bedoel dan geen tamme dolfijnen zoals je dat in Curaçao in een zwembad kan doen, maar ik heb het over met een boot de zee op gaan, op zoek gaan naar wilde dolfijnen en hopen dat ze in een goede mood zijn zodat je ook daadwerkelijk met ze kan zwemmen. Ik was een van de gelukkige die 1 meter boven een groep passeerde dolfijnen aan het snorkelen was. Daarna waren de dolfijnen steeds aan het slapen en dan kan je ze niet storen. 

Het snorkelen ging mij minder goed af dan het duiken. Continu had ik mijn snorkel (dus longen) vol zeewater. Ondanks dat heb ik nog wel veel kunnen zien. Wat is de zee aan de kust van Mozambique mooi! Het water is zo helder, hoge golven en mooie bergen eromheen. 

De terugreis was behoorlijk zwaar, omdat het al zo snel donker wordt en de wegen ontzettend slecht zijn. Sommige stukken kun je eigenlijk geen weg noemen. Op de heenweg hebben we zelfs meer dan twee uur gedaan over een weg van 38 kilometer. Tankstations kom je bijna niet tegen en op een gegeven moment moest er dus wild geplast worden. Dit ging niet helemaal volgens plan, want ik was ervan overtuigd dat ik hyena's hoorde in de verte en sprintte als een gek weer terug naar een auto.  

Al met al was het een avontuurlijke roadtrip en een geweldig weekend. Misschien ga ik nog eens terug naar Mozambique. Ik heb een visum voor de komende twee maanden dus mag het land nog in. 

Tot snel! 

Foto’s

2 Reacties

  1. Lucy:
    19 september 2014
    Hey Esther, ziet er allemaal super uit zeg. Geniet er van. Nogmaals petje af hoor dat je dit doet. Enjoy!!!
  2. Teun:
    20 september 2014
    Zo gaaf zeg , maar kleine zeemeermin zo klein ben je niet, veel plezier