RUTA 40 naar het einde van de wereld
25 maart 2015 - Punta Arenas, Chili
Afgelopen weken ben ik van Buenos Aires naar Ushuaia gereisd via Ruta 40. Deze route wordt ook wel de route 66 van Argentinië genoemd en loopt van noorden tot het zuiden van Argentinië. Een 26 uur durende busrit bracht mij op mijn eerste bestemming: Bariloche. Deze stad ligt midden in het National Park Nahuel Huapi en ligt aan de oever van het Nahuel Huapi meer. Met de bus ging ik naar Cerro Campanario en eenmaal bij de top aangekomen had ik een prachtig uitzicht over de omgeving.
Na twee dagen in Bariloche reisde ik verder naar mijn tweede bestemming op Ruta 40: El Bolsón. Dit kleine plaatsje ligt 120 km ten zuiden van Bariloche en is ook omringd door de bergen van de Andes. Om kosten te besparen besloot ik weer eens te kamperen. Hoe zuidelijker, hoe kouder, wat betekende dat het kamperen niet zo aangenaam was als in Uruguay. Dus wanneer ik, na een nacht in El Bolsón, weer 24 uur in de bus zat naar El Chaltén werd het tijd de garderobe van mijn backpack iets aan te passen op het veranderende klimaat. Truien, mutsen en zelfs handschoenen moesten aangeschaft worden. Dit was wel even wennen na zeven maanden in de warmte.
El Chaltén, gelegen in de provincie Santa Cruz, is het populairste hikersgebied van Argentinië met Fitz Roy (3405m) als hoogtepunt. Ik heb hier ook een hike naar Fitz Roy gedaan en ook hier was het uitzicht weer onbeschrijfelijk mooi!
Vanaf El Chaltén is het nog maar drie uur per bus voordat je El Calafate bereikt. Elke reiziger die naar dit stadje komt, komt voor de Perito Moreno Glaciar. Deze gletsjer, gelegen in Parque National Los Glaciars ligt 80 km van El Calafate, maar elke dag zijn er georganiseerde tours naar dit park. Toen ik door dit nationaal park langs de Perito Moreno Glaciar liep, voelde ik mij behoorlijk klein. Deze gletsjer is immens groot: 30 km lang, 5 km wijd en 60 meter hoog!
Na deze stad in Zuid-Patagonië reisde ik weer per bus verder naar de meest zuidelijke stad van Argentinië. Deze stad is op Puerto Williams na de meest zuidelijke stad per wereld en wordt ook wel het einde van de wereld genoemd. Je kan hier pinguïns spotten, het nationaal park Tierra del Fuego bezoeken of een boottocht doen. Ook vertrekt hier de boot naar Antarctica. Helaas kost zijn trip minstens 5000 USD en viel dit dus niet in mijn budget.
Na twee dagen in Ushuaia ging ik de grens over naar Chili. Eindelijk Chili! Het land waar ik het meest naar uitkeek. Via Punta Arenas ging ik verder naar Puerto Natales en na een overnachting ik deze stad en een aantal voorbereidingen ging ik naar Torres del Paine voor de bekende 'W' hike! Meer over deze vierdaagse hike lees je in mijn volgende blog, maar eerst pak ik nu het vliegtuig naar de hoofdstad: Santiago!
Tot snel!


- Riet van Middendorp: Prachtig verhaal weer!!!
- Ome Graddus: Mooi verhaal weer en inderdaad,…
- Alex Malone: Je schrijft heel leuk! Ik…
- Lineke: in Barneveld vind je vast…
- Henrika: Hey waar zijn de foto's?…
Alle reacties »